Jeff Koons: prowokacja w stylu pop

 Jeff Koons prowokacja w stylu pop

Jeff Koons urodził się w York w stanie Pensylwania, w roku 1955. W wieku ośmiu lat malował kopie starych obrazów, podpisywał  je „Jeffrey Koons” i sprzedawał  w sklepie meblowym ojca. W 1972 roku wstąpił do Maryland Institute College of Art w Baltimore. Po roku przeniósł się do Instytutu Sztuki w Chicago, który ukończył w 1976 roku. W 1977 roku przeniósł się do Nowego Jorku i rozpoczął pracę w biurze Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Tam szybko stał się znany ze swoich szokujących ubrań i włosów, a także imponującej kupieckiej wiedzy. To właśnie w tym okresie zaczęły powstawać jego pierwsze jaskrawe nadmuchiwane kwiaty i króliki. Łącząc tworzywa sztuczne, pleksi i lusterka, produkował niezwykłe rzeźby. W 1980 roku Koons opuścił muzeum i rozpoczął sprzedaż funduszy inwestycyjnych i akcji w Investors Corporation, aby sfinansować swoje prace, które znalazły się w nowej serii (1980/83); były to odkurzacze i polerki umieszczone w podświetlonych jasnych pleksiglasowych witrynach. W 1985 przedstawił serię rzeźb składającą się z piłek do koszykówki pływających w zbiornikach z wodą. W 1986 roku pojawił się w pokazie grupy z udziałem Petera Halleya, Ashley Bickerton i Meyer Vaisman – w Sonnabend Gallery w Nowym Jorku.  Styl prac zaprezentowany w tym pokazie doprowadził krytyków do ogłoszenia odejścia od neoekspresjonizmu, który dominował w pierwszej połowie dekady lat osiemdziesiątych. Królik Koonsa z 1986 roku, czterdzieści jeden cali, wersja ze stali według jednego z wcześniejszych nadmuchiwanych królików, zwrócił uwagę krytyków na całym świecie. W tym samym roku wprowadził do swojej twórczości przedmioty z konsumpcyjnego świata dekadencji, zwłaszcza w serii ukazującej luksusową degradację, która oferuje obrazy reklam alkoholu i  barów. Rozszerzył następnie swoją twórczość, wprowadzając do niej elementy kiczu i banału (1988), jak na przykład w rzeźbie prezentującej piosenkarza pop Michaela Jacksona i jego domowego szympansa. W serii tej pojawiły się również „reklamy” z udziałem samego Koonsa, które odegrały ważną rolę w jego karierze w świecie sztuki, pierwszy pokazany w 1990 na Biennale w Wenecji, w którym pojawił się artysta i jego nowa żona, Ilona Staller (znana jako Ciocciolina), prezentując ich oboje w pornograficznych pozach. W roku 1991 poślubił tę włoską gwiazdę filmów pornograficznych. Ich małżeństwo przetrwało zaledwie rok. Już po rozwodzie urodził im się syn Ludwig, który stał się przedmiotem długiej batalii sądowej o prawo do opieki. Staller wprawdzie ostatecznie przegrała, ale syn pozostał z nią we Włoszech. Związek z Ciccioliną spowodował, że zmalało postrzeganie Koonsa jako artysty z głównego nurtu sztuki.

W 1992 roku zaprezentował czterdziestometrową rzeźbę – Puppy, w West Highland, składającą się z ziemi i wielobarwnych kwiatów, został również zainstalowany podczas Documenta w Kassel 9. I choć nie był częścią oficjalnego pokazu rzeźby, był bardzo popularny i został zaproszony do prezentacji w innych miastach, m.in. w Nowym Jorku, Sydney, i Bilbao. W swoich pracach od połowy lat 90. – w seriach, takich jak Celebration (1995/98), Easyfun (1999-2000), Easyfun / Ethereal (2000-02), Popeye (2003), oraz Hulk Elvis (2007), Koons kontynuował rzeźby z ziemi i roślin, ale przede wszystkim koncentrował się na budowie złożonych obrazów, które oscylują odniesieniami pomiędzy abstrakcją a pop-kulturą.

Wystawiał między innymi w New Museum of Contemporary Art w Nowym Jorku, w Muzeum Sztuki Współczesnej w Chicago (1988 i 2008), Walker Art Center w Minneapolis (1993), Museum of Contemporary Sztuka w Sydney (1995), Muzeum Guggenheima w Bilbao (1997), Deutsche Guggenheim w Berlinie (2000), Muzeum Archeologiczne Nazionale di Napoli (2003), Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie (2006), Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (2008) i Neue Nationalgalerie w Berlinie (2008). Brał udział również w międzynarodowych wystawach zbiorowych, takich jak PS 1 w Nowym Jorku (1981), Skulptur, Projekte w Münster (1987), Whitney Biennale (1987 i 1989), Carnegie International (1988), Biennale w Sydney (1990), Biennale w Wenecji (1990 i 1997), Sztuka amerykańska w XX wieku w Royal Academy of Arts w Londynie (1993), Hypermental w Kunsthaus Zürich (2000), Art 36 Basel (2005),a także w wystawie „Ameryka i Sztuka” organizowanej przez Guggenheim Museum i prezentowanej w Muzeum Sztuki Współczesnej w Szanghaju (2007)… Otrzymał Nagrodę Kultury Miasta Berlina w 2000 roku i Medal Skowhegan dla Rzeźby w 2001 roku, został mianowany na Kawalera francuskiej Legii Honorowej w 2002 roku, otrzymał nagrodę od WollastonRoyal Academy of Arts w Londynie (2008). Mieszka i pracuje w Nowym Jorku i York, Pennsylvania…

Leonard Jaszczuk

W zebraniu informacji faktograficznych o artyście pomocna była Wikipedia.

 

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 1

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 15

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 3

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 4

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 5

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 23

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 6

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 7

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 8

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 9

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 11

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 12

Hand On Breast.tif

A Bibao - Puppy - de Jeff Koons

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 16

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 18

Saint Benedict.tif

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 19

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 21

koons_014-025_1.tif

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 24

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 25

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 26

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 27

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 28

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 29

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 31

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 32

Jeff Koons prowokacja w stylu pop 33

B
Co myślisz o tym artykule? Wyraź swoją opinię - zgrilluj tosta!
  • bardzo ciekawy-wypieczony tost (0)
  • w porządku-niezła grzanka (0)
  • potrzebny-smaczny tost (0)
  • średni-przeciętny tost (0)
  • nie podoba mi się-spalony tost (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *