Kultura Pucharów Lejkowatych

Narodów na świecie są tysiące, ale krajów, państw tylko 200 lub 196, zależy jak liczyć. Są narody, które zanikają, są i takie, które dawno odeszły, takie, o których zapomnieliśmy i takie, po których zostało zaledwie kilka artefaktów. Kraj, ojczyzna, państwo – pozwalają narodom trwać i istnieć, a także się rozwijać.

Trzeba znać historię ziemi, na której się żyje, i czy przybyłeś wczoraj, czy mieszkasz tu od 200 pokoleń, żyjąc wśród ludzi, aby ich zrozumieć, musisz poznać ich historię. Każdy agresor najeżdżający inny kraj – stara się zniszczyć jego historię, jego kulturę i jego elity, aby narzucić podbitemu narodowi swoją wolę. A to dlatego, że historia umacnia samoświadomość narodu, pozwalając mu znaleźć odwołania do niej w czasach kryzysu, a łańcuch pokoleń stabilizuje rodzinę, stanowiąc dla niej oparcie i zabezpieczenie.

Naukę historii rozpoczynamy w szkole, dowiadujemy się wszystkiego o Egipcie, Grecji, Rzymie, Mezopotamii i Karolingach, a nasza historia najdawniejsza traktowana jest jak przydatek do dziejów innych większych i znaczniejszych kultur. Reszta dziejów przekazywana jest zimno i bezdusznie, jako zestaw dat, nazwisk i układów. Nauka historii bez ducha dziejów – jest podrzutkiem nauki.

Dzieje naszej nauki historycznej same w sobie są pasjonującą opowieścią, pełną grozy i terroru. Polska nauka historyczna była zakłamywana, ograniczana, czasem wręcz zakazywana i poprzez to stała się w rezultacie wypadkową pomiędzy koncepcjami historycznymi naszych zaborców i najeźdźców a prawdą historyczną. Końcowego jej wypaczenia dokonały ideologie, swobodnie interpretując nasze dzieje dla zilustrowania własnych przekazów politycznych i naginając nasze dzieje do swoich wizji świata.

Imperialne zakusy naszych sąsiadów, Rosji i Niemiec, zawsze dążyły do pokazywania nas jako narodu skarlałego i niezasługującego na samodzielność, a co za tym idzie – na własny kraj. Nam jednak udało się przetrwać. Jesteśmy tu i musimy odzyskać naszą historię, to jedno z najważniejszych naszych zadań.

Trzeba ją oderwać od marksistowskich ideologów historycznych, od propagandzistów wizji świata szczurów. Trzeba ją odebrać nudnym nauczycielom bez talentu, wykorzystującym labirynt dat do maskowania swoich kompleksów społecznych. Musimy ożywić ducha historii, i zacząć pokazywać jej teatr pełen ludzi z krwi i kości, ludzi z ich dramatami i marzeniami, dążących do realizacji swoich celów w świecie pełnym dramatycznych wydarzeń, a nie mordować naszej historii pamięciowymi ćwiczeniami na zapamiętywanie dat. To nie daty kreują wydarzenia, to wydarzenia ustanawiają daty i tylko dlatego ma sens ich zapamiętywanie. To nie może być jakaś abstrakcyjna układanka z dat, nazw i nazwisk powodująca w pamięci biały szum, o którym się chce jak najszybciej zapomnieć. Już lepiej, żeby nauczać o mniejszej ilości wydarzeń, ale niech będą one fascynujące, jeśli uda nam się poruszyć wyobraźnię ucznia, sam uzupełni wiedzę, ścigany ciekawością.

Musimy odnaleźć nasze pradzieje, aby wiedzieć, gdzie sięgają nasze korzenie i mieć właściwą perspektywę, musimy osadzić ją w kontekście, aby Biskupin istniał na tle historii świata, a nie na osobnej planecie – Polska, czyli nie wiadomo gdzie, i nie wiadomo kiedy, i czy na pewno. Jeśli w dalszym ciągu na uniwersytetach wybitni marksiści uprawiający historię będą ją interpretować, nigdy nie odnajdziemy swojej tożsamości, ponieważ dla nich nie istnieje prawda historyczna, a tylko proces w dyskusji pomiędzy interpretacjami, czyli prawda dialektyczna, a ona nie tylko podważa prawdę historyczną, ale podważa samą prawdę jako pojęcie.

Wiedzę o nas samych podaje nam się tak jakby historia świata nas nie dotyczyła, a znajdujemy się w samym sercu wszystkich najbardziej dramatycznych wydarzeń Europy.

Chciałbym dziś przedstawić bardzo ciekawy film o naszej historii, gdzie naukowcy akademiccy krok po kroku odsłaniają nasze pradzieje. Dowiemy się dzięki niemu, co działo się na tych ziemiach 5 tyś lat temu, w okresie neolitu. Zobaczymy najstarsze na świecie wyobrażenie wozu czterokołowego i poznamy tak zwaną kulturę pucharów lejkowatych. Zapraszam serdecznie, tym bardziej że nie są to przekazy wątpliwe czy emocjonalne, lecz będą do nas mówić naukowcy uniwersyteccy z tytułami doktorów i profesorów z dziedziny archeologii. Archeologia polska w przeciwieństwie do historii zawsze była niezwykle silna i posiada wiele międzynarodowych sukcesów.

Leonard Jaszczuk

B
Co myślisz o tym artykule? Wyraź swoją opinię - zgrilluj tosta!
  • bardzo ciekawy-wypieczony tost (3)
  • w porządku-niezła grzanka (1)
  • potrzebny-smaczny tost (1)
  • średni-przeciętny tost (0)
  • nie podoba mi się-spalony tost (0)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.